SEO Uitgelegd: Wat is Search Engine Optimisation? - Odeka Webdesign
15750
post-template-default,single,single-post,postid-15750,single-format-standard,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

SEO Uitgelegd: Wat is Search Engine Optimisation?

Definitie SEO: SEO of Search Engine Optimisation is het optimaliseren van je website met als doel beter gevonden worden.

Wat is SEO?

De vraag “Wat is SEO nou precies?” krijgen we vaak. Met dit artikel proberen we deze vraag te beantwoorden. Allereerst de betekenis: SEO staat voor Search Engine Optimisation, oftewel  ‘zoekmachine optimalisatie’.  Het doel van SEO is simpel: sneller en beter gevonden worden op zoekmachines. Het resultaat: meer bezoekers. Wie wil dat nou niet?

► SEO Feitje

Websites die een blog onderhouden hebben 434% meer geïndexeerde webpagina’s.

WAAROM IS SEO BELANGRIJK?

SEO is belangrijk voor elke website, ongeacht uw online doelen. Of het nu gaat om het voorzien van informatie of om het verkopen van producten of diensten. Om uw online doel te halen moet u zo veel mogelijk mensen zien te bereiken. Een van de meest effectieve manieren om dit doen is het “vindbaar” maken van uw website. Uit onderzoek blijkt dat 70,6% van al het webverkeer vanuit zoekopdrachten van Google komt. Goede sociale media campagnes of betaalde advertenties moet u zeker niet onderschatten, maar goed gevonden worden op Google blijkt dus toch effectiever. Laten we een kijkje nemen naar de cijfers. Het SEO bedrijf ‘Slingshot SEO’ deed een onderzoek naar de verdeling van de clicks op Google en kwam met de volgende resultaten:

  • Het bovenste zoekresultaat, Nummer 1, ontvangt 18,2% van de clicks
  • Nummer 2 ontvangt 10,1% van de clicks
  • Nummer 3 ontvangt 7,2% van de clicks
  • Nummer 4 ontvangt 4,8% van de clicks
  • De rest van de sites op de eerste pagina ontvangen ieder onder de 2%

    Ook kwamen ze erachter dat:
  • 20% van de mensen de 2e pagina aan zoekresultaten bekijkt
  • 30% van de mensen op advertenties klikt.

Zoals u ziet in de cijfers is er een sterk verband tussen de positie van uw website en het aantal clicks dat u ontvangt. Logisch zou u zeggen. Toch is het belangrijk stil te staan bij het enorme effect dat zoekmachine optimalisatie kan hebben. Van plaats 2 naar 1 kan er voor zorgen dat uw website bijna twee keer zo vaak bezocht wordt. Zeker de moeite waard dus!

Hoe werkt SEO

Na een zoekopdracht geeft Google een lijst met passende resultaten. Bovenaan staan vaak betaalde resultaten, ofwel advertenties. Daaronder staan de organische resultaten. In het stuk hierboven heb je kunnen lezen dat hoe hoger je in deze lijst  met organische resultaten staat, hoe meer bezoekers je krijgt. Maar hoe kom je nu hoger in deze lijst? De ranking van uw website word bepaald door de algoritmes van Google. De precieze algoritmes zijn niet bekend maar er zijn duizend-en-een factoren die bijdragen aan de ranking, allemaal met hun eigen weging. Voorbeelden van deze factoren zijn: de relevantie, de autoriteit ,de inhoudelijke kwaliteit en het contrast met andere zoekresultaten. Door deze punten te verbeteren zal uw website na verloop van de tijd hoger in Google te komen staan.

Binnen de ‘SEO wereld’ wordt er vaak over twee manier van optimalisatie gesproken: On-Page SEO en Off-Page SEO.
On-Page SEO is het verbeteren van de pagina (of website) zelf. Hierbij ligt voornamelijk de focus op de inhoud en kwaliteit van de content op uw website. Maar ook het verbeteren van de snelheid of het omschrijven van afbeeldingen valt onder On-Page SEO. Door pagina’s goede, gestructureerde inhoud te geven, zal uw website sneller gevonden worden.

Off-page SEO wordt buiten de website gedaan. Off-page SEO bestaat voornamelijk uit het verkrijgen van goede backlinks. Backlinks zijn links die vanaf een andere website naar uw website leiden. Backlinks laten aan Google blijken dat uw website goede, bruikbare informatie bevat: andere sites linken namelijk niet zonder reden naar uw website.  Naast het aantal backlinks wordt er ook gekeken naar de kwaliteit van de backlinks. Een linkje vanuit een nationale krant is meer waard dan een linkje vanuit de plaatselijke schoolkrant.